Schilderijen van Rembrandt van rijn

 

Rembrandt van rijn heeft heel erg veel schilderijen gemaakt in zijn tijd, de beroemdste is natuurlijk de nachtwacht die iedereen eigenlijk wel kent en als je de naam Rembrandt van Rijn hoort denk je daar ook bijna gelijk aan. Maar in totaal heeft hij ongeveer 300 schilderijen gemaakt. Hij maakte heel veel schilderijen van mensen die hem ervoor betaalde en ook van zichzelf en zijn familie een paar van deze portretten zijn:

 

 

 

de lachende man

De stijl

Rembrandt schilderde met een goede beheersing van licht en donker wat je goed kunt zien in bovenstaande schilderijen, door deze sterke contrasten kwam de persoon beter naar voren dan normaal. In Rembrandt Leidse periode (1625-1631) is de invloed van Lastman (een Nederlandse schilder van die tijd) het grootst, Rembrandt maakte kleine schilderijen die heel rijk waren in details en religieuze thema’s kon je goed terugvinden in zijn schilderijen. Tijdens zijn eerst jaren in Amsterdam (1632-1636) maakte Rembrandt vooral hele grote schilderijen waarbij hij veel felle kleuren gebruikte om dramatische taferelen uit te beelden. Hij maakte in deze tijd ook veel portretten. Eind jaren dertig van die eeuw schilderde Rembrandt veel landschappen en schilderijen van de natuur. Vanaf 1640 veranderde Rembrandts stijl heel erg, hij ging van mooie landschappen, naar meer sobere en weer kleinere schilderijen. In deze tijd heeft hij ook zijn beroemdste schilderij de nachtwacht geschilderd, wat vergeleken met andere schilderijen best wel een uitzondering was aangezien het een heel groot schilderij was in een tijd waarin hij vooral kleinere schilderij schilderde. Schilderijen met Bijbelse verhalen erop afgebeeld werden in deze tijd meer afgeleid van het nieuwe testament dan het oude. Na deze tijd begon Rembrandt weer grotere en minder sobere schilderijen te maken. Hij ging ook over tot meer gedetailleerde werken en bijna alle glans uit zijn werken verdween omdat zijn lichtbehandeling ruiger werd.

Leerlingen

Rembrandt van Rijn gaf uiteraard ook les aan verschillende leerlingen.

Al zijn leerlingen waren:

  • Carel Fabritius (1622-1654)
  • Gerrit Dou (1613-1675) zijn eerste leerling
  • Willem de Poorter (1608 – 1648)
  • Ferdinand bol (1616- 1680)
  • Jurriaen Ovens
  • Jan Victors
  • Willem Drost
  • Leendert van Beijeren
  • Govert Flinck (1615-1660)
  • Nicolaes Maes (1643-1693)
  • Gerbrand van den Eeckhout (1621-1674)
  • Samuel van Hoogstraten (1627-1678) die ook nog een boek schreef over Rembrandt waarin hij veel kritiek leverde over hem.
  • Arent de Gelder (1645- 1727) zijn laatste leerling

In 1968 was trouwens een onderzoek gestart met het Rembrandt Research Project wat liet zien dat Rembrandt meerdere keren werken van zijn leerlingen zelf signeerde. Welke werken dit waren is echter nooit gevonden.

 

 

 

De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp

In 1632 kreeg rembrand van rijn de opdracht van een vereniging artsen om een schilderij te maken. Dit werd ‘De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp’. Het portret werd besteld naar aanleiding van de anatomische les die Dr. Nicolaes Tulp in januari 1632 gaf. Op het schilderij zijn verschillende chirurgen te zien, die kijken hoe Dr. Nicolaes Tulp het lichaam ontleed. Het was het eerste schilderij dat rembrand in opdracht schilderde. Ook was het, het eerste groepsportret dat de toen 26-jarige Rembrandt schilderde. Het schilderij hangt in het Mauritshuis.

De nachtwacht

De nachtwacht was Rembrandts bijdrage aan een project van 6 schutterstukken, besteld voor de zaal van het doelengebouw. Het schilderij is tussen 1639 en 1642 gemaakt, het is 363 X 438 Cm groot. Op het schilderij is de schutterscompanie van kapitein Frans Banninck Cocq te zien. Om hem heen zijn verschillende anders schutters te zien. Rembrand deed iets nieuws, voorheen werden alleen geposeerde schilderijen gemaakt. Zo leek iedereen gelijk en werd niemand groter afgebeeld. Rembrand schilderde voor het eerst een momentopname van een groep en geen geposeerd portret. Het schilderij staat in het rijksmuseum.

het joodse bruidje

Op het schilderij zijn een man en een vrouw te zien die elkaar ‘omhelzen’.  Het schilderij moet niet te letterlijk worden genomen. De vrouw hoeft geen joodse bruid te zijn. Het schilderij is waarschijnlijk voor de man en de vrouw gemaakt. Zij wouden zich waarschijnlijk als Bijbelse figuren laten schilderen. Het schilderij is in 1665 gemaakt. Het schilderij is met olieverf gemaakt, het is dik opgezet en er is door middel van de verf dikker aan te brengen reliëf aan gebracht in het schilderij. Het schilderij hangt in het rijksmuseum in Amsterdam.